Laatste update: 6 mei 2002
Tekst en uitleg
Agressie
Agressie is een veelkoppig monster. De schade die dit monster aanricht is enorm. Veel werknemers zitten als gevolg van het toenemend geweld ziek thuis. Voor velen geldt dat hen niet alleen het plezier in het werk maar ook het plezier in het leven is ontnomen. De psychische schade is in veel gevallen onherstelbaar. Het gevoel van onveiligheid heeft de overhand. Het kan iedereen overkomen. Werd agressie vroeger voornamelijk gezien als een randstedelijk verschijnsel, vandaag de dag moeten we constateren dat zelfs de verste uithoeken van het land niet gespaard blijven. Agressie treft niet alleen het personeel. Ook de reiziger staat bloot aan geweld.
Beroving, mishandeling en intimidatie zijn vormen van geweld die maken dat reizigers in het openbaar vervoer zich steeds vaker onveilig voelen. Als personeel staan we vaak machteloos als we bij incidenten te hulp willen schieten. Bijkomend probleem is dat je die machteloosheid niet alleen voelt maar op enig moment ook uitstraalt.
Het laatste dat wij willen is bij de pakken neerzitten. We kunnen niet langer lijdzaam toezien hoe collega’s en reizigers slachtoffer worden van agressie. Voor ons is de maat vol. Wij willen en zullen onze verantwoordelijkheid nemen met alle middelen die ons ter beschikking staan om de veiligheid van reizigers en personeel te garanderen. Wij hopen in u een partner te vinden.
Onveilig spoorwegbedrijf
Naast deze ‘zichtbare onveiligheid’, waarmee zowel personeel als reizigers te maken hebben, neemt ook de ‘onzichtbare onveiligheid’ bij de spoorwegen gevaarlijke vormen aan: achterstallig onderhoud, slechte communicatie tussen directie en werknemers en de droevige toestand van sommige baanvakken. En ook daar hebben zowel personeel als reizigers last van!
Campagne
FNV Bondgenoten wil hier werk van maken. Daarom is in december 2001 de campagne “Onveiligheid spoort niet!” gestart. Tijdens deze campagne heeft FNV Bondgenoten concrete signalen en gebeurtenissen verzameld die uw werk onplezierig of zelfs onmogelijk maken. Deze inventarisatie – gebundeld in een “Roodboek”- is in april 2002 overhandigd aan de relevante directies en overheden. Op deze manier trachten wij de druk op te voeren, zodat er uiteindelijk werkelijke oplossingen worden geboden voor de bestaande problemen. Maar wij kunnen uiteraard niets zonder uw hulp en inzet! Blijf daarom incidenten en zaken die niet in orde zijn melden, maar ook oplossingen voor de problemen, of voorbeelden hoe het wél goed kan bij de spoorwegen. FNV Bondgenoten maakt er werk van.
Misschien een reden voor uw collega’s die nog geen lid zijn van de grootste Nederlandse vakbond om zich aan te melden?
Deze site vertelt er meer over…
Aktiviteiten tijdens de campagne ‘Onveiligheid spoort niet’
15 december 2001 | Start van de campagne: leden ontvangen een informatiebrief, het ledenblad Rechtspoor besteedt aandacht aan de aktie |
15 december 2001 | Start van de speciale website ‘Onveiligheid spoort niet’, met onder andere de mogelijkheid via het world wide web melding te doen van veiligheidsincidenten op en rond het spoor |
zondag 13 tot en met zaterdag 20 januari 2002 | Telefonisch melden van veiligheidsincidenten én veiligheidsoplossingen aan de bond |
februari-maart 2002 | Op een twaalftal regionale bijeenkomsten wisselen leden en niet-leden werkzaam bij de diverse spoorbedrijven van gedachten over de eerste resultaten van de meldaktie |
17 april 2002 | Het Roodboek ‘Onveiligheid spoort niet’ wordt tijdens een symposium van vakbondsleden bij het Spoor in Utrecht aangeboden aan de verantwoordelijke bewindspersonen en bestuurders Vanaf deze site te downloaden (pdf-bestand) |
vanaf april 2002 |
FNV Bondgenoten gaat proberen harde afspraken te maken met overheid en spoorbedrijven over het verhogen van de veiligheid en het verminderen van agressie rond het spoorbedrijf Voornaamste initiatieven na 17 april:
|
Niet alleen voor machinisten en conducteurs, maar voor iedereen bij en rond ‘het Spoor’
We richten ons op met deze campagne in de eerste plaats op alle werknemers van alle bedrijven die op of rond het spoor aktief zijn. Dat zijn volgens onze inventarisatie:
- Strukton Rail Infra
- Volker Stevin Rail & Traffic
- NBM
- BAM
- Rail Railpro
- Railinfrabeheer
- Railion
- ACTS
- Shortlines
- Nedtrain Services
- Nedtrain revisiebedrijf Tilburg en Haarlem
- NS Stations
- NS Reiziger
- NS Internationaal
- Noordned Spoor
- Syntus/ Connexxion
- Railverkeersleiding
- Holland Railconsult
- Albron Travelcatering