Onveiligheid spoort niet
|
Cijfers (1)
|
Cijfers…(2)
|
|
|
|
|
|
|
40% desgevraagd: ernstige communicatieproblemen tijdens voorval |
|
38,5% desgevraagd: meldingen worden niet goed afgehandeld |
|
11,6% wel tevreden over afhandeling melding |
|
Cijfers…(2)
|
Agressie (1)
|
|
|
|
|
…49,5% van de voorvallen (206x) |
|
…waarvan 40% verbaal geweld |
|
…15% dreigen met geweld |
|
…26% daadwerkelijk geweld |
|
Agressie (2)
|
|
|
|
Kern v.d. problemen: |
|
slechte kwaliteit werkt agressieverhogend |
|
‘ontmenselijking’ spoorbedrijf |
|
teveel bouwen op techniek |
|
veel geld en tijd, maar… |
|
coördinatie? |
|
continuïteit? |
|
resultaten |
|
maatregelen zonder randvoorwaarden |
|
gebiedsgebonden rijden geen oplossing |
|
|
|
|
|
Agressie (3)
|
|
|
|
Voorstellen FNV Bondgenoten: |
|
coördinatie versterken |
|
doen wat we afspreken (bewaken) |
|
resultaten meten met kritische prestatie-eisen |
|
opleiding, training, kwalificatie |
|
gezamenlijke aanpak alle betrokkenen |
|
|
|
|
|
|
|
Materieel (1)
|
|
|
ruim 10,5 % van de voorvallen |
|
vaak overslaan korte-termijn onderhoud en controles |
|
preventief onderhoud verdwenen? |
|
wordt niet altijd erkend als veiligheidskwestie |
|
elkaar versterkende faktoren:
onderhoudsachterstand/ bezuinigingen
materieelgebrek, hoge benuttingsgraad
onderhoudscapaciteit/onderdelenvoorraden |
|
Materieel (2)
|
|
|
Voorstellen FNV Bondgenoten |
|
preventief onderhoud nieuwe stijl |
|
doorlichten onderhoudsnormen vanuit veiligheidsoogpunt |
|
onderhoudscapaciteit op peil |
|
‘niet rijden’ advies monteur bindend |
|
Stations (1)
|
|
|
9% van de voorvallen |
|
vooral: vandalisme, verloedering en onvoldoende onderhoud |
|
trekken stations agressie aan? |
|
verantwoordelijkheidsdiskussie |
|
problemen met Maximum Service Concept |
|
Stations (2)
|
|
|
Voorstellen FNV Bondgenoten: |
|
|
|
werk aan stationsuitstraling en licht |
|
harde afspraken in onderhoudscontracten |
|
stationsbeheerder |
|
meer bemensing |
|
betere EHBO |
|
Railinfrastructuur (1)
|
|
|
ruim 6% van de voorvallen |
|
bezuinigingen/ achterstanden |
|
bureaukratische procedures |
|
niet altijd erkend als veiligheidsprobleem |
|
elkaar versterkende aspecten: – versnippering: krimpende veiligheidsmarges – overheidsinvesteringen in mega-projecten – verminderen preventief onderhoud
– toenemende benutting spoorwegnet
|
|
Railinfrastructuur (2)
|
|
|
Voorstellen FNV Bondgenoten |
|
periodieke en openbare inventarisatie |
|
herstelplan |
|
doorlichten onderhoudsnormen |
|
preventief onderhoud nieuwe stijl |
|
onderhoudsvensters ook in de dag |
|
|
|
Communicatie (1)
|
|
|
40% van de onderzochte voorvallen ging gepaard met flinke communicatieproblemen |
|
sleutelwoorden:
à versnipperde, uit elkaar gehaalde organisatie
à over de schutting gooien problemen
à te afhankelijk van (slecht werkende) automatisering |
|
Communicatie (2)
|
|
|
Voorstellen FNV Bondgenoten |
|
compenseer de versnippering of hef hem op (directe contacten) |
|
PM ‘terug naar de werkplek’ |
|
tegengaan ‘soepele’ interpretatie van veiligheidsnormen, eventueel sancties |
|
betere informatie- en communicatiesystemen |
|
Voorvallen melden (1)
|
|
|
in 38,5% van de onderzochte voorvallen (zeer) ontevreden over afhandeling; slechts 11,5% tevreden |
|
geldt voor personeel én reizigers |
|
werknemers: vele meldprocedures
reizigers: hoge melddrempel |
|
frontliners-problemen worden vaak niet begrepen door managers en op kantoren |
|
terughoudendheid met melden: angst voor represailles, vuile was niet buiten hangen,… |
|
|
|
Voorvallen melden (1)
|
|
|
Voorstellen FNV Bondgenoten |
|
ombudsman ‘spoorwegveiligheid’ voor iedereen |
|
afspraken over bescherming klokkenluiders |
|
strakke terugkoppelingsprocedure bewaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conclusies (1)
|
|
|
|
Agressieproblematiek: |
|
Jarenlange inspanningen, veel tijd en geld, maar onvoldoende resultaten |
|
Veiligheid materieel, railinfra en stations |
|
Kritiek punt werd genaderd |
|
Vruchten van jarenlange bezuinigingen |
|
Vruchten van versnippering |
|
Conclusies (2)
|
|
|
|
Voorstellen FNV Bondgenoten: |
|
|
|
rol vakbond versterken, zonder anderen voor de voeten te lopen |
|
steekwoorden: |
|
faciliteren |
|
signaleren, |
|
bewaken |
|
aanjagen |
|
ààà spoorweg-arbo-3 daagse |
|
|
|
|
|