Laatste update: 4 mei 2002
Uiteraard is er tijdens het symposium ‘Onveiligheid spoort niet’op 17 april stevig van gedachten gewisseld naar aanleiding van de berichtgeving in de kranten als zou de condcuteur van veel treinen verdwijnen. De tijdelijke president-directeur van NS, Karel Noordzij zegde ter plekke toe dat wat hem betreft de conducteur op de trein blijft, mits de overheid dat in wettelijke regels vastlegt. In dat geval is de aanwezigheid van conducteurs geen onderdeel van concurrentie meer. Een nieuw kabinet zou dit moeten vastleggen. FNV Bondgenoten van zijn kant heeft de politieke partijen onlangs een tiental indringende vragen doen toekomen over de toekomst van het spoor. Klik hier om ze te bekijken |
FNV Bondgenoten vraagt minister en NS-directie om duidelijkheid over de gisteravond bekend geworden plannen. Het plan van NS om de conducteur van de trein te halen is het gevolg van het overheidsbeleid, vindt FNV Bondgenoten.
De minister verkoopt de komende jaren een kwart van het Nederlandse spoorwegnet. Deze lijnen zullen volgens FNV Bondgenoten gegund worden aan de ‘goedkoopste’ vervoerders. De NS kunnen alleen op deze lijnen blijven rijden als ze bezuinigen op de aanwezigheid van de conducteur op de trein, zoals nu al bij Syntus en Noordned in Oost- en Noord- Nederland gebeurt.
FNV Bondgenoten vindt het onbegrijpelijk dat een overheid die de mond vol heeft van sociale veiligheid, met marktwerking kiest voor de ontmenselijking van het spoor en toenemende onveiligheid. Wij willen op korte termijn van de minister Netelenbos horen of zij het wenselijk vindt dat de conducteur van de trein verdwijnt. Als zij hierover geen duidelijkheid verschaft overwegen we op zeer korte termijn in Den Haag bij de minister op de stoep staan.
Van de NS vraagt FNV Bondgenoten garanties over de inhoud van functie van de conducteur. De NS zeggen meer flexibiliteit te willen van het personeel.
FNV Bondgenoten bestuurder Van den Berg; “Flexibiliteit mag niet betekenen dat de functie van conducteur wordt uitgehold tot die van de man of vrouw die bij de toegangspoortjes jongeren tegenhoudt die over de poortjes willen springen. Het moet een volwaardige functie blijven”.
De NS moeten verder niet alleen zorgen voor een werkgelegenheidsgarantie voor het rijdend personeel. Wanneer concessies overgaan van het ene naar het andere spoorbedrijf moet volgens de bond ook het overige personeel, waaronder kantoorpersoneel, perronopzichter en de bijsturing, zekerheid over de werkgelegenheid geboden worden.