FNV Bondgenoten pleit voor een verplichte opleiding voor heftruckchauffeurs, gezien de hoeveelheid dodelijke ongevallen met heftrucks de laatste jaren. Dit jaar zijn er tot aan de maand mei al 4 dodelijke slachtoffers geteld en een flink aantal ernstige ongevallen. In 1998 vielen er 6 doden en 185 ernstige ongevallen te betreuren. Het jaar erop vonden vier mensen de dood en raakten er 260 zwaar gewond. De oorzaken van de ongelukken liggen onder meer bij het verkeerd beladen van de heftruck, het aanrijden van een collega of het omhoog laten staan van de ‘lepels’ na het lossen. Er is op dit moment geen erkende opleiding tot heftruckchauffeur. Werkgevers zijn niet verplicht om hun werknemers te scholen. FNV Bondgenoten vindt het hoog tijd dat dat verandert. Beleidsmedewerker Wim van Veelen : “De wetgeving is op dit moment zo lek als een mandje. In de Arbowet staat weliswaar dat werkgevers hun personeel ‘deskundig’ moet maken, maar wat ‘deskundig’ is wordt niet vermeld. En de werkgevers moeten een ‘goede’ heftruck gebruiken, maar wie controleert dat dan”? De vakbond wil dan ook dat er een verplichte, gespecialiseerde opleiding komt, met een erkend diploma en/of certificaat. De opleiding moet onafhankelijk worden getoetst. Daarnaast moet de werkgever ook veel meer controleren wie er op de heftruck rijdt. “Iedereen kan nu op een heftruck klimmen en er mee wegrijden,” aldus Van Veelen. Ook de Arbodienst moet zich beter verdiepen in de problematiek, vindt de vakbond. “De Arbodienst heeft nu te weinig kennis op dit gebied. Ze zouden een checklist moeten ontwikkelen en aan de hand daarvan een advies geven aan de werkgever over bijvoorbeeld opleiding”. FNV Bondgenoten betreurt het dat de werkgevers tot nu toe niet willen meewerken aan het verplicht stellen van een gespecialiseerde opleiding. De werkgevers zien alleen een grotere rol voor de Arbodienst weggelegd.
Er zijn in Nederland naar schatting 55.000 heftrucks in gebruik, waarvan 30 tot 40 % slechts een deel van de dag wordt gebruikt.