Hoe te handelen bij klachtenKlachten over de bejegening door uw behandelaar of over de behandeling kunt u in eerste instantie het beste met hem/haar zelf bespreken. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wanneer het niet lukt om de gerezen problemen rechtstreeks met uw behandelaar op te lossen, dan kunt u gebruikmaken van de volgende mogelijkheden: Bemiddeling Klachtencommissie NVVP Adres t.a.v. mr M.J.J. de Ridder Postbus 13086 3507 LB Utrecht
Klachtenreglement NVVP U heeft een klacht over uw behandeling. Dan staat u voor de vraag: leg ik mij erbij neer of wil ik proberen er iets aan te doen? Belangrijk is na te gaan wat de ernst is van het gebeurde én wat u wilt bereiken. Wacht in elk geval niet te lang met vragen of klagen. Denken over klachten of piekeren over vragen kost veel energie. Vaak is uitleg snel gegeven of een oplossing mogelijk. Maak er dus werk van. Onderstaand een brochure van de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie (NPCF) over het klachtrecht van cliënten. Klachtrecht van clienten (folder NPCF) Op grond van de Wet BIG vallen gz-psychologen, psychotherapeuten en klinisch psychologen onder het Tuchtrecht en kunnen klachten tegen hen worden ingediend bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Adressen Postbus 20302 2500 EH Den Haag Regionale Tuchtcolleges: Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (Noord-Holland, Utrecht) Postbus 84500 1080 BN Amsterdam telefoon 020 3012510
Postbus 97831 2509 CE Den Haag telefoon 070 3500973 Regionaal Tuchtcollege Eindhoven (Noord-Brabant, Limburg)Postbus 61 5600 AB Eindhoven telefoon 040 2328599
Postbus 11144 9700 CC Groningen telefoon 050 5992641
Postbus 10067 8000 GB Zwolle telefoon 038 888444 |